آيین‌نامه مربوط به اجرای ماده یک قانون تعیین حریم دریاچه احداثی پشت سدها1346/7/22

آيین‌نامه مربوط به اجرای ماده یک قانون تعیین حریم دریاچه احداثی پشت سدها

 

 

مصوب: 1346/7/22

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1346/7/22در اجرای ماده (1) قانون تعیین حریم دریاچه احداثی در پشت سدها و بنا به پیشنهاد وزارت آب و برق آئین‌نامه زیر را تصویب نمودند:

ماده 1: به منظور حفظ و حراست دریاچه‌ها و جلوگیری از آلودگی آب دخل و تصرف و احداث هر گونه ساختمان و ایجاد اعیانی در حریم دریاچه پشت سدها مستلزم صدور اجازه کتبی از طرف وزارت آب و برق یا مؤسسات تابعه مجاز وزارت آب و برق خواهد بود.

ماده 2: متقاضیان ساختمان در حریم دریاچه باید نقشه‌های ساختمانی را ضمیمه درخواست خود نموده و از وزارت آب و برق و یا مؤسسات تابعه درخواست صدور اجازه نمایند، این اجازه با رعایت طرح جامع مراکز ییلاقی و تفریحی اطراف دریاچه که توسط وزارت آبادانی و مسکن تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی خواهد رسید صادر خواهد شد.

ماده 3: وزارت آب و برق یا مؤسسات تابعه مجاز با وصول درخواست اجازه ساختمان نقشه‌های بنا را مورد بررسی قرار داده چنانچه از نظر حفظ و حراست دریاچه و تأسیسات سد و بهداشت آب بلامانع باشد به‌صدور اجازه ساختمان مبادرت می نمایند و در غیر این صورت درخواست کننده را برای انجام منظور راهنمایی خواهند نمود تا نقشه‌های ساختمانی را با رعایت اصول فنی و بهداشتی از هر گونه دخل و تصرف در حریم دریاچه‌ها که ملازمه با داشتن اجازه دارد ممانعت و همچنین در احداث هر نوع ساختمان و اعیانی نظارت خواهند کرد که بدون اجازه اصلاح و تکمیل و مجدداً برای صدور اجازه تسلیم نمایند.

ماده 4: احداث جنگل – باغ – درخت‌کاری و گل‌کاری و هر گونه عملیات کشاورزی در حریم دریاچه سدها فقط با استفاده از کود شیمیایی مجاز خواهد بود.

ماده 5: درخواست‌کنندگان اجازه احداث جنگل – باغ – درخت‌کاری – جنگل‌کاری و گل‌کاری و هرگونه عملیات کشاورزی تقاضانامه خود را با تعهد این که فقط از کود شیمیایی استفاده خواهند کرد به مؤسسات مجاز سد تسلیم خواهند نمود.

ماده 6: استفاده از حریم در جاده‌ها برای تأسیسات ورزشی و تفریحات سالم در صورتی که از طرف وزارت آب و برق از نظر حفظ و حراست دریاچه و عدم آلودگی آب مجاز تشخیص داده شود موکول به صدور اجازه خواهد بود.

ماده 7: مؤسسات تابعه وزارت آب و برق رأسا و یا به‌وسیله مأمورین انتظامی و یا برخلاف مدلول اجازه‌نامه و تعهد که درباره رعایت اصول فنی و بهداشتی نموده‌اند اقدامی ننماید.

ماده 8: مأمورین انتظامی حسب مورد موظفند در صورت مراجعه وزارت آب و برق یا مؤسسات تابعه آن وزارت در اجرای مقررات این آئین‌نامه اقدام نمایند.

Top