قانون حمايت قضائي از كاركنان دولت و پرسنل نيروهاي مسلح1376/8/7

قانون حمايت قضائي از كاركنان دولت و پرسنل نيروهاي مسلح

 

ماه واحده – تمام وزارتخانه ها ،شركتها ، موسسات و سازمانهاي دولتي و دستگاهايي كه شمول قانون برآنها مستلزم ذكر نام است ،همچنين نيروهاي مسلح (نظامي و انتظامي) مكلفند بنا به درخواست كاركنان خود در زمان حيات و يا وراث در جه اول انان پس از فوت در دعواهايي كه از انجام وظيفه آنان ناشي مي شود يا به نحوي با وظايف ايشان مرتبط است با استفاده از كارشناسان حقوقي شاغل ،به آنان خدمات حقوقي ارائه كنند .

تبصره 1 –مقررات اين قانون شامل كاركناني كه دستگاهاي دولتي از آنان شاكي باشند نخواهد شد.

تبصره 2 – كارشناسان حقوقي موضوع اين قانون بايد داراي حداقل مدرك كارشناسي در رشته حقوق قضائي و در موارد ياد شده بدون الزام به دريافت و ارائه پروانه وكالت و با الزام به رعايت بخشي از مقررات راجع به وظايف و تكاليف وكلاي دادگستري در آئين نامه اجرائي اين قانون مشخص ميشود با در خواست اشخاص مذكور در ماده واحد حسب مورد در تمامي مراحل دادرسي به عنوان وكيل شركت كنند.

تبصره 3 – آئين نامه اجرائي اين قانون توسط وزارت دادگستري با همكاري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمان امور اداري و استخدامي كشور ظرف مدت سه ماه تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد .

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه علني روز سه شنبه مورخ بيست و نهم مهرماه يكهزارو سيصد و هفتادو شش مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 7/8/1376 به تاييد شوراي نگهبان رسده است.

علي اكبر ناطق نوري

رئيس مجلس شوراي اسلامي

Top